|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
pajeron napalukotpajerosta hävis neliveto lumessa ajellessa elikkä etupää ei enää vedä.neliveto päällä toinen vetoakselipyörii edessä mutta napa ei pidä. mikä mahtaa olla vikana? saako automaattinapalukkoihin korjaussarjaa? autontiedotajero vm 88 2.5td automaattinapalukoilla
|
#2
|
||||
|
||||
Aukases ensin se lukko, josko ois vaan jumissa tms jotenkin...
Ettei tartte turhaan uusia osia ostella. -P- ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ "Vain hullut eivät epäile mielenterveyttään" -Minä- Pajero Wagon 2.5 TD IC -90, MOT! ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ |
#3
|
|||
|
|||
Mulle kävi joskus kesäl samal taval. Hetken jo kerkes vituttaa ja kyselin uusia lukkoja mut sit kuitenkin rupesin hommiin ja otin lukon irti. Oli helppo korjata, rengas irti, vetarin päästä pien vittumainen sokka pois, ja lukon kuusiokolopultit irti ja sit lukko olikin jo pöydällä. Tähän mennessä aikaa kulunut 10 minsaa. Sit katselin hetken sitä lukkoa ja mietin miten se mahtaa toimia. Otin sisäpuolelta yhen sokan pois ja jousen joka ei yllättäen lentänytkään silmille(ja hävinnyt) niin kun jouset yleensä tekee. Sen jälkeen pisti heti silmään vika lukossa. Tuossa kuvassa ylärivillä kolmas osa vasemmalta jossa on kello 12 tollai sakara, se sakara oli kulahtanu pois ja esti lukon toiminnan koska tuo levy ei pysynyt paikallaan. Pyörän navassa on paikka sille sakaralle. No siinä tuli sitten ajatus että jos hitsaan siihen uuden sakaran, pari migin surautusta ja pari sovitusta pyörän napaan ja viimeistely viilalla. Osat kasaan ja toimii taas kun ennenkin! Siinä levyssä oli joku messinki tai pronssi pinta joka kannattaa ottaa huomioon hitsatessa, putsaa huolellesesti ja varovasti hitsaa etei se lämpene ja se toinen metalli irtoa siitä. Kannattaa tuo juttu ainakin tarkistaa ensin ennen kun heittää niitä lukkoja mäkeen, anna ne sit mielummin vaikka mulle!
Jäi viel sanomatta että koko hommaan meni alle tunti. Edited by - juza on 07/01/2006 20:27:56 |
#4
|
|||
|
|||
Onko mitään haittaa siitä, että kasaa ne kiinteiksi?
Note! This message was posted anonymously! |
#5
|
|||
|
|||
se on vähän sama tilanne kun napalukollisissa missä on käännettävät aina päällä. kyllä se ihan toimii.. mutta saahan niitä manuaali lukkoja... helppo asentaa.. ja vaikka vaihtaa toiseen autoon kun tarvii..
|
#6
|
|||
|
|||
napalukot korjattu miggi on hyvä keksintö.mut rupes askarruttan etunapalaakerin tiukkuus et kuinka tiukalle kuuluu kiristää
|
#7
|
|||
|
|||
oliko siinä se sama juttu kun mulla oli käynyt?
|
#8
|
|||
|
|||
Joo oli nasta häipyny. Sain tiedon napalaakerin kiristyksestä kiitos kaikille.
|
#9
|
|||
|
|||
eihän sitä laakeria tarvi lukon takii irrottaa
|
#10
|
|||
|
|||
Ei tarvikaan. Mut tuntu olevan aikapaljo väljystä laakerissa niin kirasin ssamanlaiseksi kuin toinen puoli oli.
|
#11
|
|||
|
|||
Lainaus:
Note! This message was posted anonymously! |
#12
|
|||
|
|||
Mulla on väljää molemmissa etupyörän laakereissa. Minusta aika paljon, mutta olen antanut niiden vain olla koska katsastutsessakaan ei mitään sanottu. Ne on siis vissiin kiristettävissä eikä välttämättä tarvitsekkaan vaihtaa niitä?
|
#13
|
|||
|
|||
Tossa linkki siellä puhutaan pajeron pyöränlaakereitten kiristämisestä.
http://www.mitsubishiclubfinland.com...1&topic=4492.0 |
#14
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#15
|
|||
|
|||
Mitä siinä laakerin kiristykses joutuu purkamaan? Ei meinaan auto mahu tallin ovesta sisään ja ei tuol ulkona viitti kauaa olla tai sitten pitää vaan odottaa kevättä.
|
#16
|
|||
|
|||
Napalukko irti ja sen alta lukitus sokka ristipää ruuveilla irti ja sit kiristämään ja kiristys ohjeet oli tuolla linkissä yllä. Se on sitten väljyksellinen laakeri että siinä kuuluu olla vähän väljystä kiristyy kuulemma automaattisesti liikkeellä oltaessa siksi eivät ole sanoneet katsastuksessa mitään.
|
#17
|
|||
|
|||
Lainaus:
Toisaalta viimeistään motarilla 100 nopeudessa alkaa mietityttää onko tuosta osien kulumiselle kestolle jotain vaikutusta, senverran ääntä etuvoimansiirrostalähtee, että viimeistään silloin kyllä muistaa että napalukot on kiinni. Toisaalta ei se ääni ole juurikaan huomaamattomampi nelivedollakaan samalla nopeudella. Itse ajelen talvella lukot kiinni ja kesällä lukot auki. Toistaiseksi ei ole mitään hajonnut ja bensaa tuo syö muutenkin runsaasti. -- T: Pasi & Pajero -89 3.0V6 LWB |
#18
|
|||
|
|||
Tervehdys
Vitarassa ainakin huomaa eron kulutuksessa eli on luokkaa litra/100 km jos pyörittää etuperää eli navat on kiinni vain talvella ja kesällä kisoissa. t: eero nyybinä Note! This message was posted anonymously! |
#19
|
|||
|
|||
Lainaus:
LAAKERIkeskusteluun vinkinksi että en etupään perkeleet voivat kulua hieman "soikiomaisiksi" ja sitten ei tiukkailusta ole valitettavasti iloa. Note! This message was posted anonymously! |
#20
|
|||
|
|||
Lainaus:
Vaikka etuperä olisikin kunnossa, tulee käännöksissä vastusta tasauspyörästön toiminnasta, sillä kaikki kapineet, joissa on välissä ratasvälitys, syntyy tehohäviötä jonkin verran. Note! This message was posted anonymously! |
#21
|
|||
|
|||
Nostetaas tämä taasen pinnalle, kun nyt on omassa pajerossa napalukko pöydällä.. Elikäs kysymys tietäjille.. Oliko nyt kyse oheen liitetyn kuvan punaisella ympyröidystä osasta varmasti? Etten turhaan kasaa sitä väärin..
http://static.petrisimolin.com/galle..._napalukko.jpg Edit: Pahoittelen, en näköjään osannut laittaa kuvaa suoraan tähän.. -Tein itse ja YRITIN säästää- Edited by - -Timi- on 16/02/2006 16:42:57 |
#22
|
|||
|
|||
Tuota.. Sen verta mitä siitä rakenteesta ymmärsin, niin tuo ympyröity osa oli juuri se mikä sen lukon vääntää kiinni, elikä ilman sitä ei mun mielestä toimisi ollenkaan.. Näinollen tuli tehtyä niin että käänsin sen lukon kiinni -asentoon, ja hitsattiin se pysyvästi kiinni.. Toivotaan että toimii..
-Tein itse ja YRITIN säästää- |
#23
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mutta homma selvä kuitenkin mun osalta, huomenissa navat nippuun ja testaamaan.. -Tein itse ja YRITIN säästää- |
#24
|
|||
|
|||
Mulla olis ongelma toisinpäin. Eli toisenpuolen napalukko on jumissa, eikä vapaudu vaikka peruuttelis ivaloon. Haittana tuossa on se että kun se toinenpuoli kumminkin vapautuu ja kylmällä ilmalla etuperän öljyt on jähmeitä, niin vauhdissa pyörähtää toinenkin vetari tasauspyörästön kautta sen verran, että yrittää sitä toimivaa lukkoa päälle komean rutinan kera.
Kattelin noita purku kuvia ja mites on saako sen lukon ehjänä pois (ne 6 pulttia) ja toinen tilalle, ilman että kaikki jouset ja rattaat on leviänä lattialla. vinkkejä voisi antaa? Note! This message was posted anonymously! |
#25
|
||||
|
||||
Vetarin lukkorengas on ainoa vaikea avattava.
Jos toinen on jo valmiiksi lukossa, niin laita se toinenkin. T, Antti |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O:Pajeron napalukot | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 06.12.2007 19:15 | |
O/V Pajeron napalukot | -Timi- | O/M/V Muut | 8 | 06.06.2005 18:04 |
pajeron napalukot | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 12.04.2005 16:25 | |
Pajeron napalukot | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 29.03.2005 22:17 | |
O: Pajeron man napalukot | O/M/V Muut | 4 | 15.03.2005 21:49 |