|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Pintapeltien kuumasinkitysOnko joku kokeillut kuumasinkitä ovia, lokareita jne. pintapeltiosia? Nettivaraosassa ollut monta vuotta ilmoitus HJ sinkityistä osista, mutta kiinnostaisi tietää että saisko silleen estettyä ruosteiden tulon esiin ja pysyykö pellit suorina. Kun tuntuu siltä että ihan kaikkea ei saa ikinä pois saumoista.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#2
|
||||
|
||||
Jonkun verran tullut nähtyä sinkittyjä osia, Rättäriharrastuksen kautta. Runkoja on käytetty sinkkikylvyssä jo 80-luvulla, muutamaa 90-luvun alkupuolella sinkittyä koria on tullut seurattua, ja yksi kaveri laittoi vielä lisää sinkkiä eli käytti ovet ja luukutkin lokasuojien lisäksi kylvyssä...
Kaikki noita tehneet tekivät samat huomiot, eli sinkityksessä kaikki vähänkin suoremmat pinnat vetää ryppyyn. Kahteen suuntaan kaarevat ei muuta muotoaan juuri ollenkaan, yhteen suuntaan kaarevat tekee johonkin kohtaa lommon, ja suorat ei ole todellakaan suoria kylvyn jälkeen vaan enemmän pyykkilautaa muistuttavia muodoltaan. Rättärissä kun on ovet ja takaluukku aivan suoraa, niin ovet rypyttyi hauskasti, takaluukku veti niin kieroon ettei sitä voinut kuvitellakaan käyttävänsä... Ja miten nuo sitten kestää? Kaikki näistä ovat nähneet ympärivuotista käyttöä vuosikymmeniä, eikä yhtään näistä ole tarvinnut enää hitsata. Leukailivat sinkittämössä että "tuo kerros mitä nyt tuli, pitäisi hyvinki kestää 70 vuotta syöpymistä, ja sitten on vasta peltipinnalla" ja tuokin aikamääre koski pahinta skenaariota eli jatkuvaa suolasohjossa kahlaamista ilman pesuja... Vähän on pinta tummunut vuosikymmenten aikana, mutta tuntuu sitten peltiosat kestävän omistajaa pitempään, ns. ikuisia rakentaneet ehtivät ennen ajasta iäisyyteen siirtymistä kuitenkin ajelemaan reilun 30 vuotta kukin, ilman ruostepeikkoa vaivana... En lähtisi kovin suoria pintoja käyttämään sinkkikylvyssä, mutta enemmän muotoja omaavia kylläkin. Maalaamisessa on sitten omat juttunsa sinkin kanssa, väittivät näitä tehneet... |
#3
|
||||
|
||||
Kiitoksia, mielenkiintoista! Netistä luin että 70-80-luvun taitteessa Porsche olisi kuumasinkinnyt myös.
Ehkä sit vois dipata ovien alareunat vaan 10cm tms.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#4
|
||||
|
||||
Kuumasinkkiä kyselit, mutta tuohon osittaiskäsittelyyn voisi sopia:
https://valmistajat.fi/menetelmat/pi...inen-ruiskutus https://www.youtube.com/watch?v=XBCzmOn-Rkw Vähän hankala saada oven sisäpuolelle, mutta kai sinne jotain menee ja varmaan riittää. Pintapellin irroittamalla sitten paremmin. Tuossa ei tule niin paljoa lämpöä, ei vääntele osia. Tuollainen kaasulla lankaa sulattava laite ei taitaisi olla kovin kallis ostaa.
__________________
www.alanmiehet.com #1 |
#5
|
||||
|
||||
Erikoinen juttu tuo terminen ruiskutus ja voisi varmasti toimia. Onko kellään tuosta omakohtaisia kokemuksia?
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kuumasinkitys? | anttir | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 25.07.2005 09:53 |