|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Lukittava momentinmuunnin ja kova kytkin manuaalillaTulipa tuosta jeeppikeskustelusta mieleen vuosien takainen haaveilukeskustelu jossain metsän siimeksessä (suon silmässä). En oo niin perehtyny yksityiskohtien tasolla tuohon automaagivaihteistomaailmaan, mutta tiiän että on nykypäivää että momentinmuunnin lukitaan maantienopeuksissa jne. Tälläkin palstalla on kaiken maailman pelle pelottomia ja muita kovia kyläseppiä, kuka ottaa haasteeksi ensimmäisen käytännöntoteutuksen moisesta tosimaastovehkeiden ratkaisusta tässä "pikkuautojen" kokoluokassa? Eli siis, ympätään moottorin ja manuaalivaihteiston väliin kytkimen lisäksi momentinmuunnin. Normaaliajossa muunnin lukittuna, ja ajellaan kuten manuaalia yleensäkin. Metsään mennessä ja tarpeen niin vaatiessa lukitus auki, kytkin pohjaan, sopiva pykälä silmään. Kytkin ylös, ja sitten kaasulla menoksi hiljaa hiipien pehmeällä jängällä tai muuten tarkoissa paikoissa. Oiskohan ihan mahoton toteuttaa askarrellen valmiista palasista kohtuubudjetilla?
|
#2
|
||||
|
||||
Joku vuosi sitten vaihoin kytkintä valmettiin, jossa on turbiinikytkin.
Silloin mietin samaa systeemiä. Ja jostain löytyki joku vastaava rakennettu offiautoon, en vaan muista tarkkaa mikä turbiini siinä oli... Mutta kyllä se mielenkiintonen olis kokeilla maastoautossaki. Rakvaattorissa ainaki toimii.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#3
|
|||
|
|||
Ainakin 80-luvun pikkulaatikolliseen Pajeroon on joskus laitettu 80-luvun Galantista tuo turbiinikytkin.
Kytkimen toiminta-parametreja säädetään turbiinin öljyn määrää muuttelemalla.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... |
#4
|
||||
|
||||
|
#5
|
||||
|
||||
Jos helpon ratkaisun haluaa, niin modaa sähköohjattua turbiinilukollista automaattiaskia. Ainakin ZF 4HP22 askiin on helppo tehdä lukon manuaaliohjaus, ilman että askin äly edes vinoilee moisesta. Kaverilla on semmoinen ollut jo jonkun vuoden käyttöautona olevaan Lantikan kakkos-Discoon, ja jos tuo mun P38 Range joskus alkaa pitämään kiehutusnesteet oikeissa osioissa, niin sen askin ohjaus tulee saamaan vastaavan muutoksen...
Vakiona se Discon lukko menee päälle vain nelosella ja nopeuden noustessa 80 tuntumaan, P38:ssa käytös on erilaista (lukitsee muillakin pykälillä), tuon modin kanssa on kiva kun isomman koukkukuorman kanssa voi pitää vaihteen kolmosella turbiini lukittuna, kulutus ei isommin noussut vaikka kuulassa oli rapiat kolme tonnia... |
#6
|
|||
|
|||
En ole asiantuntija näissä, mutta käsittääkseni turbiinilukkoa ohjaa aina jonkinlainen äly. Ja se ohjaus tulee laatikon puolelta. Eli lukollista turbiinia voi olla vaikea, ellei mahdoton yhdistää manuaalilaatikkoon.
Traktoreissakin ne on käsittääkseni lukottomia turbiineja, jotka on manuaalilaatikon yhteydessä. Omassa valmetissa turbiinin toiminta poikkeaa sikäli autojen turbiineista, että melko isollakin vaihteella saa polkea jarrua kunnolla ettei kone liiku. Ei siis luista läheskään niin paljoa kuin autojen turbiinit. Tylsänä ihmisenä pakko vielä kysyä, että mihin tällä systeemillä pyritään? Meinaan, että missä se on parempi kuin normaali automaatti? |
#7
|
||||
|
||||
Ei se sen kummempaa älyä tarvitse, vain venttiilin jolla päästetään paine lukolle tai sieltä pois...
|
#8
|
||||
|
||||
Moneenkin 80- 90- luvun sähköohjattuun lootaan on helppo toteuttaa muuntimen lukitus katkaisijalla, monesti hommaa hoitaa yksi solenoidi ja sille vaan joko virta- tai maapuolen ohjaus riippuen kummalla puolella sen ohjaus on auton sähköissä. Kuten ylläkin todetaan, niin sähköohjattu hydrauliventtiili hoitaa homman hienosti. Tietysti jollain pitää tuottaa hydraulipaine, mutta se määrä öljyä ja pumpun tuotto mitä muunnin + jäähdytys tarttee ei ole tämän kokoluokan ajoneuvoissa ihan älytön.
Itselle tein aikanaan Jeep Cherokeen AW4:ään muuntimen pakkolukituksen, toki se oli automaatti mutta sillä sai mukavasti esim. alamäessä moottorijarrutukseen normaalia enemmän ruutia. Ongelma tuossa sitten on se, että muuntimen lukkoa ei juuri ikinä ole suunniteltu kestämään koneen koko vääntöä, eli se ei yksinkertaisesti pidä jos runttaa tallan tiskiin sopivassa paikassa tai vaihteella. ..ja kyllä, minulla on edelleen kokemusta siitä että ykkösellä muuntimen lukko alkoi luistaa, mutta esim. kolmosella kaasu pohjassa yleensä ei Ei siinä tavallaan ole järkeä, mutta niin se vain meni omassa autossa silloin.. älkää edes kysykö, jotan Jeeppijuttuja varmaan Varmaan jos laittaisi vaikkapa Suzukin 1.3 voimanpesän perään jonkun ison jenkkikasin lukkomuuntimen niin lukitus varmaan pitäisi ihan mukavasti vaikka mitä tekisi. Monellehan varmasti on tuttu juttu että Sisu SA-240/ 241:ssä on manuaaliaski ja momentinmuunnin. Se mitä itse tuli 2000- luvun alkupuolella inttivermeitä ajettua niin oli ihan ylivoimaisesti paras maastokuorma-autoista. Silloin ei toki ollut vielä näitä nykyisiä uusimpia, mutta eemelit oli jo liikenteessä, Sisun citymaasturit oli käytössä, oli Protot yms... Varmasti metsäkulkineessa olisi näissä pienemmissäkin kulkupeleissä ihan veikeä systeemi, ja jeesaisi monessa paikassa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 02.11.2019 00:32 |
#9
|
||||
|
||||
Suunnilleen yhtä vaikeaa on ymmärtää miten toi olis parempi kuin automaatti kuin se miksi Timo edelleenkin kumoaa fysiikanlakeja..!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#10
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ollaan asian ytimessä kaikinpuolin!
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Joop |
#12
|
|||
|
|||
Piti oikein googlettaa tuota. Luulin, että se on sama asia mutta eihän se ollutkaan.
|
#13
|
|||
|
|||
Eikös turbiinikytkimen ja momentinmuuntimen ero ole se että muuntimessa on pari osaa enemmän ja se kasvattaa(muuntaa) momenttia luistaessaan, turbiinikykä vaan luistaa.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#14
|
||||
|
||||
Se mitä itse olen ymmärtänyt, niin turbiinikytkin välittää maksimissaan moottorin väännön, momentinmuunnin nimensä mukaan voi lisätä vääntöä.
Vanhoissa kaupunkidösissä oli momentinmuuntimiin perustuvia kaksiportaisia laatikoita, missä oli parilla eri muuntosuhteella olevat muuntimet. Vastaavia on myös ollut dieselhydraulivetureissa. Voithin systeemeitä kait yleensä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#15
|
||||
|
||||
En jaksanut jokaista kommenttia lunea loppuun, mutta suurimmaksi haasteeksi varmaan muodostuisi öljynpaineiden saaminen turbiiniin, automaateissa kun se menee kaksiosaista "kytkinakselia" pitkin. Ihan mielenkiintoinen aihe. Sellanen kysymys vain jotta miksi manuaali pitäis olla turbiinin perässä? Jos ajelee vain pakkovaihteilla metsässä? Toisaalta en minäkään oo sitä parasta ja helpointa ratkaisua aina valinnu joten jäädään odottelemaan...
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#16
|
||||
|
||||
Voi se turbiini olla suljettukin eikä avoin, kuten automaattien momentinmuuntimet yleensä.
Valmetin turbiinikytkin on suljettu ja stallia voi säätää öljyn määrällä. Mutta ne ei taida olla lukittuvia. |
#17
|
||||
|
||||
Automaattilaatikko manuaalikoneistolla.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! |
#18
|
||||
|
||||
Mutta sillä ei voi antaa kytkinpommia!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#19
|
||||
|
||||
Se on niitä toyotamiesten juttuja, kun ei ole tarpeeksi ruutia Ymmärtäisivät paremmin automaattilaatikon iloja, kun olisi kunnollinen moottori pellin alla
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#20
|
||||
|
||||
neutral drop…………..
__________________
Toyotan Lantikka Mailman Paras Jeep https://www.youtube.com/c/TJussilainen http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99579 |
#21
|
||||
|
||||
Joo kyllä silläkin kait aika hyvin tärähtää ja löytyy heikot paikat!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#22
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ja nimenomaan siksi turbiini, että vois ryömitellä jängillä niin että pinta jää ehjäksi paluumatkaa/seuraavaa reissua varten, eikä kytkimestä lopu reissun aikana pito. Toki joo, jakikseen tiuhemmat välit ja maltillinen rengaskoko, niin 2H 600 kierrokselöa ryömiskelee luistattamattaki nätisti. |
#23
|
|||
|
|||
|
#24
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#25
|
||||
|
||||
Välitykset kohdalleen isojen renkaiden mukaiseksi ja ylivaihteellinen lukkoturbiinilaatikko olis kyllä helpohko lääke sekä ryömittämiseen suolla että kohtuu kulutukseen maantiellä. Mutta kyllähän harrastamiseen kuuluu soveltaminen ja eri asioiden kehittely, niin ei muuta kun rakentelemaan vaan.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu 4runner bensakoneella ja manuaalilla | blowndart69 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 07.02.2011 13:56 |
M jeep cherokee 2,5 bensa manuaalilla. | kaiffari | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 19.02.2008 20:16 |
Mistä hiluxiin lukittava lavakate? | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 05.02.2008 18:48 | |
M:KOVA:n avoharja | kristian | O/M/V Muut | 1 | 25.07.2007 14:35 |
M:SJ 410 Avo/kova | O/M/V Muut | 0 | 30.11.2003 18:52 |