|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
HDJ:n 2 laturiaRakentelin tuossa joululomien aikaan hdj:n alkuperäisen ilmastointikompuran paikalle toisen laturin 12v ja 45 a koska autossani on jo tällä hetkellä paljon virrankulutusta, ja lisää tulee viimeistään vinssin ja toisen inventterin myötä. sähkötöitä en ajanpuutteen vuoksi vielä aloittanut ja ajattelinkin kysyä voinko liittää lisälaturin, oman rinnalle lataamaan auton omia akkuja? Vai pitääkö kakkoslaturille rakentaa "oma piiri" eli lisäakku ja siirtää joidenkin laitteiden virransyöttö sinne? Laturi on uusi, Lucas merkkinen sisältäen säätimen, ollut alunperin Valmet 802:ssa.
|
#2
|
|||
|
|||
Pistähän kuvia sit toteutuksesta t.hdj:n omistava
|
#3
|
||||
|
||||
Tee omat virtahässäkät sille uudelle laturille akkuineen päivineen. Molempien latureiden latausjännite ei ole kuitenkaan ihan sama ja näin ollen toinen niistä muuttuu kuormaksi.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#4
|
||||
|
||||
Kuvia
Tässäpä muutama kuva, hieman sumeita kylläkin. Eli lohkon kylkeen tulee edelleenkin kiinni alkuperäinen kompuran pidike ja laturi on kiinni pulteilla siihen tehdyssä adapterissa. Adapterikin on pulteilla kiinni alkuperäisessä kompuran kiinnikkeessä. Laturi on kiinnikkessään kiinteästi koska alkuperäinen hihnankiristin oli mielestäni toimiva. Mitoitus sattui minulla kohdalleen hyvin koska alkup. kompuran hihna kävi tähän uuteenkin viritykseen. Letkut jotka kuvissa näkyvät ovat ilmastoinnin letkuja, en ole niitä vielä kerenny pois repiä.
|
#5
|
|||
|
|||
Ei kai se kuormaksi muutu, onhan siellä tasuri vastassa. Jos lataussäätimet ei jostain syystä sekoa rinnankäytössä niin sen pitäisi mennä noin: Suuremman latausjännitteen omaava laturi kuormittuu ensin täyteen kuormaan, sen jälkeen kuorman edelleen kasvaessa ja jännitteen pudotessa alle pienemmän latausjännitteen omaavan laturin, se lähtee mukaan ja pitää jännitettä tässä arvossa kunnes tule täyteen kuormaan. Kun yhteisteho loppuu kesken jännite alkaa taas pudota. Noin se menee ainakin suuremmissa tasasuuntaajajärjestelmissä, mutta ne on rinnankäyntiin suunniteltu. On kai näitä joku tehnyt käytännössä, miten käy?
timop |
#6
|
||||
|
||||
mielestäni timop puhuu asiaa.
itsekkin olen kyseistä asiaa pohtinut pienessä mielessäni mutta soitin äsken eräälle "gurulle"(erittäin kokenut sähkömies) ja varmistin asian hän näki asian siten että silloin kun sinulla on enemmän kuormaa on kahdesta laturista etua esim. vinssatessa sähkövinssillä. mutta kun kuormaa on vähemmän voi käydä niin että pelkästään toinen laturi lataa, mutta mitään ei ainakaan mene rikki. |
#7
|
||||
|
||||
Hdj:n 2 laturia
Kiitos tähän mennessä vastanneille. Nyt se laturin liittäminen vasta ihmeelliseksi meni... Kokeilin tuossa muuan ilta seuraavanlaista. Maadoitin laturin normaalisti, sitten syöttövirtajohto vas. akun +napaan ja auto käyntiin. Sitten kytkin herätevirtajohdon myös +12 volttin. Kaikki varoitusvalot mittaritaulussa syttivät palamaan, ja lisälaturi antoi yleismittarille liki 16 volttia, johdot irti. Mitään vaurioita ei tullut. Nyt hdj:n sähköjärjestelmään tutustuneila kiinnostaisi kuulla että mikä mahdollisesti vikana. Hdj:ssa kun on tuo 12/24v sähköjärjestelmä niin se ei taida olla niin yksiselitteinen kun ns. normaali 12 tai 24 v...?
Viimeksi muokannut andy : 16.01.2009 18:12 |
#8
|
||||
|
||||
kuskin puoleinen akku taitas olla se "lisäakku" jolla jännite nostetaan startin ajaks 24 volttiin, eli ei sinne lisää kytkentöjä... äkkiä ajattelematta enempiä, se lisälaturin karvoitus just toiselle akulle
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#9
|
||||
|
||||
Hdj:n 2 laturia
Joo. Ohjekirjassakin lukee ettei vas. akkua saa käyttää apukäynnistyksessäkään. Meneekö alkuperäisen laturin syöttövirta sitten suoraan oik. akulle? Mietin vain että pitäisikö lisälaturi kytkeä nyt johonkin muualle? Siinä sulakerasian vieressähän on se solenoidi joka käynnistyksen ajaksi kytkee akut sarjaan ja täten vas. akun + napaan tulee 24v jännite, jos olen oikein ymmärtänyt? Onhan omankin laturin normaalitilanteessa ladattava molempia akkuja. Alkoi vaan epäilyttämään kun havaitsin tuon em. joulukuusi-ilmiön.
|
#10
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#11
|
|||
|
|||
Se solenoidin johtohässäkkä kytkee akut sarjaan startatessa ja normaali oloissa ne akut on rinnankytkennässä. Eli auton käydessä molemmat akut lataantuvat samaan tahtiin. Tästä mielenkiintosesta kytkennästä johtuen siihen toiseen akkuun ei saisi mennä muihta johtoja, kuin ne paksut kaapelit mitä sinne alkuperinkin menee. Tai näin ainakin itse sen käsitin kun yhteen hzj:hin johdot uusin.
|
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
Perustin ajatukseni nopeasti akkujen ja tavallisten virtalähteiden maailmasta joissa takaisinpäin menevää virtaa ei ole estetty. Tasurihan sen tekee auton laturissa.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#13
|
|||
|
|||
Olisko jollain jotain sähkökaaviota tuosta kytkennästä?
Mitä haittaa on jos vasemmasta ns. starttiakusta on otettu virtaa muuhun kun starttaukseen |
#14
|
|||
|
|||
No se laite saa startatessa 24v jos on runkoon maadoidettu.
Näihin on kiva antaa virtaa, ei auta kun lyyä kaapelit kii ja ootella et latautuu. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Laturia ja isohkoa | Rune | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 29.11.2007 17:39 |
Defenderiin tehokkaampaa laturia | pkarlstedt | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 21.04.2007 22:27 |
Järeämpää laturia Defenderiin | pkarlstedt | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 15.03.2007 13:49 |
Isompaa laturia RJ Toyotaan! | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 03.11.2006 23:46 | |
Cherokee ilman laturia | Killman | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 11.04.2005 19:13 |