|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#27
|
||||
|
||||
Yks lisähuomio aiheeseen on että sitä värjääntynyttä lunta oli vain ns jumipaikoissa missä oli esim vinssattu ja oltu hetki paikallaan. Eli ei sinne mettään mitään punaisia ajouria jäänyt.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#28
|
|||
|
|||
Juu mun mielestä tulee kun pysähtyy paikalleen niin että renkaat on lumiset. Paikallaan olon aikana renkaissa oleva lumi sulaa, tippuu/valuu alas ja värjää hangen.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#29
|
|||
|
|||
Tai sitten jumikohdassa lunta tampataan enemmän, jolloin lumessa oleva väri erottuu paremmin.
|
#30
|
||||
|
||||
Tämä. Onko jollain värjäymä ollut eripuolella kuin putken ulostulo?
|
#31
|
||||
|
||||
Kirjottihan tuossa joku kuorma automies että puuautossa tekee samaa ja on erilaisillä putkilla. Pystyputkea, sivuputkea ja vaikka mitä. Joten ei oikein tämäkän passaa.
|
#32
|
||||
|
||||
Jos putkesta tuleva ei käy, niin entäs, syystä tai toisesta, jarrupöly? Sehän on monesti ruosteenpunertavaa.
__________________
Toyota Crown MS41 Toyota Crown RS56 Oldsmobile Cutlass Cruiser Chevrolet Caprice STW Valmet 455 |
#33
|
||||
|
||||
Ihan ei osu renkaan kukkimis "tire blooming" ilmiöön jossa väri ruskeahko mutta jotain erikoisia kemikaaleja näissä renkaissa voi olla, ei kuitenkaan selitä yhden puolen takarenkaan tapausta eli joku lisäreaktio tässä on pakosti mukana.
The real cause of why tires turn brown is a process called "blooming" This blooming, or tire browning, occurs mainly because of an element added to the rubber called antiozonant. It saves tires from premature drying and cracking due to the process of oxidation. It’s a continuing process that can be prevented by thoroughly cleaning and protecting the tires. Why Antiozonant Causes Tire Sidewalls to Turn Brown Tires bloom because antiozonant pushes its way to the outer edge of the rubber casing with time. As the element comes into contact with oxygen, it leaves a brown residue on the surface of the tire. Antiozonant is organic and helps tires last longer as it slows deterioration due to oxidation. This is what makes it possible to manufacture long-lasting high-mileage tires. The rubber structure is built in a way that allows the element to move forward to the surface, thus continuingly providing the material with its benefits. As a result, the tire remains pliable and UV/oxygen-resistant for a longer time. Mold Releases as Contributors to Tire Blooming Mold releases used in tire manufacture don’t make tire sidewalls turn brown. However, they contribute to the issue as they keep antiozonant on the surface of the tire. Moreover, the more of it is left near the outer edge of the tire structure, the more the oxidation process will make it leave brown residue. Mold releases are non-stick lubricants put in tire molds. They help release ready tires from the forms freely. Some of the lubricant usually remains on the tire, so it may contribute to blooming after just a couple of weeks of driving. |
#34
|
||||
|
||||
Mun havainto myös kylkiputken puolen takasen luota. Ehkä, ehkä reippaamman poljennon jälkeen …
Lämpö + kumi + noki = ???
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#35
|
|||
|
|||
(Rauta + Happi) * aika = ?
|
#36
|
|||
|
|||
Samasta asiasta olen päätäni raapinut tämän talven aikana hodarissa. Ei kylkiputkia, pakoputki tulee edempää ulos, apparin takarengas ja sellaisessa tilanteessa kun hetken seisonut kun vissannut toista. Reilusti tuoretta lunta ja ajettu pitkään pelkässä lumessa. Punainen on ns. hyvinkin puhdasta, ihan tuoreen näköistä atf tai vastaavaa kamaa. Mistään ei kuitenkaan pitäisi minun järjellä moista vuotaa!
|
#37
|
||||
|
||||
Voisko kaikkia näitä yhdistää jarrupöly? Levyistä ja rummuista hioutunut metallipöly ja jarruhihnoista irronnut materiaali.
Lumi pesee vanteesta ja jarruista tuota metallinsekaista pölyä ja ruoste punertaa hangella. Ehkä pakoputki lämmittää monessa autossa apparin puolta enemmän, joten lumi sulaa ja pesee oikeaa takanurkkaa parhaiten?? Tälläistä veikkaisin.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX |
#38
|
||||
|
||||
ATF:n ja ruosteen puna ei kyl kovin samalta näytä.
|
#39
|
|||
|
|||
No eilen viimeksi kattelin niitä punaisia lumikokkareita joita silloin tällöin jäi jälkeen. John deere ei oo ruosteessa ja ei vuoda yhtään mitään ja ei mun pihas oo semmoisia itiökasveja oikean takapyörän ympäristössä.
Ei se lumi miltään haise. Eikä ole jarruista lähtöisin. Pakoputki kyllä päättyy oikealle puolelle. Ja ei ole mitään punaisia nesteitä tässä koneessa. Lisätään tietoihin että käytän nesteen dieseliä. |
#40
|
|||
|
|||
Mulla tulee vihreetä jälkee 😁 Ei näkyny punasta.
|
#41
|
||||
|
||||
Havuja perkele!
|
#42
|
||||
|
||||
Viikonloppuna havaittu sama ilmiö beejiissä jossa myös kylkiputki. Tapsa4x4 nosti lunta renkaan jäljestä, se oli täysin samaa väriä kuin mitä hodari jätti ja taas ainoastaan oikea takanurkka. Ainoat yhteiset tekijät ovat nyt mielestäni lumi ja kylkiputki joka puhaltaa osittain renkaaseen.
|
#43
|
||||
|
||||
Voisko syypäänä olla biopolttoaineet mitä sotketaan polttoaineen joukkoon?
Onko sekoitusmäärät noussut tälle vuodelle? |
#44
|
||||
|
||||
Mut sama "ongelma" bensassa ja dieselissä..
Kohta on taas oma auto ajossa. Jos vielä ehtii lumille ajelemaan niin keskityn täysin tämän ilmiön tutkimiseen!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#45
|
||||
|
||||
moi!
tiesuolahan on "natriumkloridia" ja "laadusta riippuen eriväristä. Pure sodium chloride is colorless, but if it contains impurities, it may take on other colors. For example, it may be purple or blue, yellow or pink. https://canadasalt.ca/4-types-of-roa...moval-company/ "4. Potassium Chloride This type of salt is found as granules in the colours of white and red"
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix" "".......British humour......!" Viimeksi muokannut lacrits68 : 10.03.2022 13:21 |
#46
|
|||
|
|||
Mun john deere ei oo tainnu ikinä nähdä tiesuolaa. Lähin suolattu tie taitaa olla 15 km päässä. Ja kyllä on useampana talvena ettinyt että mistä tuo punainen lumi on kotoisin. Jäljistä näkee että apukuskin puolelta on lähtöisin ja sinne se pakoputkikin osoittaa aavistuksen verran.
|
#47
|
||||
|
||||
Lainaus:
-Bioetanoli on etanoli, jota valmistetaan kasvispohjaisista raaka-aineista, kuten tärkkelys-, selluloosa- ja sokeripitoisista kasveista polttoaineeksi E85 on joskus ainakin ollut punaista? ja jossain oli arvuuteltu että sen väriaine ei hörystyisi kunnolla. Saabifoorumilla taaseen oli raportoitu punertavista öljyistä. Tiedä sitten minkä väristä tuo bioversio on... Mitäs bioa ne sekoittelee tavan dieseliin tuon sekoitevelvotteen takia? Mutta eipä mullakaan lumi värjäydy pakoputken kohdalta vaan se rengas värjää vasta lumen. |
#48
|
|||
|
|||
Mulla samaa hodarissa, ei tehnyt 15v vanhoilla renkailla mut uusilla coopereilla rupes apparin takarengas "hikoilee" punasta kun siihen jää lunta tai kun seisoo lumessa hetken. Mun mielestä se johtuu juurikin siitä kun pakoputki puhaltaa sinne suuntaan ja renkaasta nousee jotaki pintaan mikä värjää lumen ku rengas lämpee.
__________________
Hj61 -90 Hdj80 -90 |
#49
|
||||
|
||||
Lumi jäähyttää rengasta kuitenkin aika tehokkaasti, vaikka putki vähän siihen suuntaan hönkäilisikin. Tuskin se rengas paljoa plussan puolella on lumihommissa. Miten paljo sitä punasta pitäis tulla pintaan 35C kesähelteellä ku ajelee vielä maastopaineilla kadulla? Siis jos lämpö sitä väriä pintaan ajaa.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#50
|
||||
|
||||
Paperin kanssa testaamaan. Luulisi kyllä että yhdeksi elementiksi tarvitsisi jonkin verran kosteuttakin.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
33x12.50R15 rengas-vanne-yhdistelmä tosi talveen ja syvään lumeen ? | dragonxi | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 10.12.2021 22:50 |
Vihreää vai punaista jäähdytysnestettä ? | Porvoon Hilma | Tekniikka & Jutustelu | 27 | 03.12.2012 17:08 |
Mitkä renkaat lumeen? | patu | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 28.02.2012 21:17 |
Syvään lumeen parhaat? | Jull | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 26.09.2005 17:25 |
Väriä | bj45lava | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 14.12.2003 01:03 |