|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Jarruton 825 kg O1- luokan peräkärryn "ajokortti" ja renkaatVoisko Matti tai joku muu, joka todella tietää, kertoa että miten asiat on: Siis: Voiko henkilöauto maasturilla vetää B-kortilla tuota 825 kg;n O1-luokan peräkärryä, jos yhdistelmän kokonaismassat ylittää 3500 kg? Voiko kuorma-autolla C-kortilla vetää tuommoista 825 kg:n O1-luokan kärryä? Pitääkö tuossa 825 kg;n O1-luokan kärryssä olla talvirenkaat; siis nastarenkaat jos vetoautossa on? Ja minä tiedän, että 750kg jarruttomassa O1-luokan kärryssä ei tarvi talvirenkaita, ja sitä saa vetää ilman e-kirjainta kortissa; riittää, että on kortti vetoauton kuljettamiseen.
|
#2
|
||||
|
||||
Jos tuota on uskominen, niin tuli itellekin uutta tietoa:
https://www.akuvaunut.fi/hyoedyllistae-tietoa
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#3
|
|||
|
|||
Juurikin tuon takia kysyin asiasta tietäviltä....Lainaus:
""""""""""""ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ B-LUOKAN AJOKORTTI: B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 825 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeitaan 3500 + 825 = 4325 kg.""""""""""""" Älä pee tykkää huonoa.... Mutta: JOS O1-luokan peräkärrystä saa renkaiden kautta tiehen tulla 750 kg, NIIN veturin renkaille saa TUON MUKAAN tulla 4325-750= 3575 KG ! Ja aina puhutaan max 3500 kg. (siis kärry perässä saa ajaa raskaampaa veturia, kuin ilman kärryä?) Toivottavasti joku tietää faktatietoa. |
#4
|
||||
|
||||
Aisapaino
Eihän tuossa 825kg ole kuin kärryn akselilta/akseleilta maksimi vaakapaino 750kg+75kg joka kohdistuu vetoautona käytettävään autoon mikä tietenkin vähentää sitten vetoauton kantavuutta.
Ja vetoauton B kortilla saa ajaa max 3500kg henkilöautoa/pakettiautoa ja sillä saa vetää 750kg kärryä. Eli jos 750kg päälle aisapainoa 75kg niin se vähentää sitten vetoauton kantavuutta. Näin ollen B kortilla esimerkin kaltaisen "yhdistelmän" kokonaismassa saa olla 4250kg. Ja otetaan vielä esimerkki jos kärry onkin jarrullinen niin B kortilla saa vetää esimerkiksi 2000kg kokonaismalla olevalla henkilöautolla kokonaismassaltaan 1500kg jarrullista kärryä. Tällöin kokonaisuudistuksen on Max 3500kg edellyttäen että autolla saa vetää kyseessä olevan painoista jarrullista kärryä.
__________________
-82 Vihreä camo patrol -82 Hopea 2+3 projekti patrol -82 Varaosa tekniikanluovuttaja patrol Viimeksi muokannut ajelija : 18.02.2019 03:58 Perustelu: Lisäys |
#5
|
||||
|
||||
Millä autolla saa vetää jarrutonta mikä painaa yli 750kiloa? Harvassa on edes 750kiloa vetävät henkilöautot.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! |
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tällä hetkellä voimassaoleva ajokorttilaki ei salli jos sitä suoraan lukee. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386 Lainaus:
Lainaus:
1.6.2020 voimaantulevassa laissa selvempi, puhutaan luokittelumassaltaan yli 750 kg olevasta. 825 kg kärry luokittelumassahan on 750 kg. Lainaus:
https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/...ote_5_2013.pdf https://arkisto.trafi.fi/uutisarkist...oi_olla_825_kg |
#7
|
|||
|
|||
Kiitos!
ja jos jotain täsmätietoa ylläölevaan, niin perusteluineen....
|
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#9
|
||||
|
||||
Ja tuostahan siis selviää, että henkilöautolla B- kortilla vetäessä yhdistelmän kokonaismassa ei saa ylittää 825kg kärryn kanssa 3500kg, ja että C- ja C1- korteilla saa vetää vain maksimissaan 750kg O1- luokan perävaunua, muuten tarvitsee CE tai C1E- kortin.
Suomeksi sanottuna, kun puhutaan O1- luokan kärryistä joiden kokonaismassat on joko 750kg (vanhat) tai 825kg (uudet ko. luokituksen mukaiset 750kg + 75kg kärryt): B- kortilla voi vetää yhdistelmää mikä on otteessa olevilta kokonaismassoiltaan 3500kg +750kg B- kortilla EI voi vetää yhdistelmää mikä on 3500kg + 825kg (vaatii BE- kortin) C-/C1- kortilla voi vetää yhdistelmää mikä on ko. luokan vetoauto + 750kg C-/C1- kortilla EI voi vetää yhdistelmää mikä on ko. luokan vetoauto + 825kg Ja laista/ Trafin sivuilta todettuna, luonnollisesti vanha kokonaismassaltaan 750kg O1- kärry saa todellakin painaa vain 750kg, eli esim. 10% aisapainolla 75kg aisalla ja 675kg renkailla.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 22.02.2019 10:49 |
#10
|
|||
|
|||
Näkyy julkaistun tänään; onvatkohan lukeneen minun avaustopiikin?Lainaus:
Kerrankin tuo ent. trafi on saanut jotain hyödyllistä aikaan. Kiitti Matille linkistä. |
#11
|
|||
|
|||
Lainaus:
Suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan 825 kg perävaunua voi vetää autolla, jonka suurin sallittu hinattava massa on 550 kg. Tällöin perävaunun pyörien kautta maahan voi kohdistua enintään 550 kg. (Puitedirektiivi 2007/46/EY) Tää oli mulle uus tieto Suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan 825 kg perävaunua voi vetää autolla, jonka suurin sallittu hinattava massa on 750 kg. Tällöin perävaunun pyörien kautta maahan voi kohdistua enintään 750 kg. (Puitedirektiivi 2007/46/EY) |
#12
|
||||
|
||||
^ Puhutaan kytkentämassasta, tuttu vanha juttu. Toi 825 kg voi olla ihan yhtä hyvin vaikka 3500 kg. Korttiasiat menee vaan aina teoreettisilla eli kokonaismassoilla.
|
#13
|
||||
|
||||
Jeps, ei tuossa ole mikään muuttunut eikä siinä ole mitään uutta.
Rekisteriotteissa olevat vetoauton- ja perävaunun kokonaismassat määrittää vaadittavan ajokorttiluokan, ja vastaavasti vetoauton rekisteriotteessa olevat vetomassat määrittää sen kuinka painavaa kärryä todelliselta kytkentämassaltaan voi vetää. Eli juuri esim. tuo että jollain pikkuautolla saa vetää vain 550kg jarrutonta ja 1000kg jarrullista -> 750kg tai 825kg O1- kärryä saa vetää, kunhan kärryn renkailla oleva massa ei ylitä 550kg ja vetokoukulla max. 75kg (jos auton koukku on luokiteltu sellaiselle pystykuormalle). Vastaavasti samaan autoon voi kytkeä esim omamassaltaan 650kg painavan 3500kg kokonaismassaisen jarrullisen O2- autotrailerin, kunhan trailerin akseleilla oleva todellinen massa kuormattuna ei ylitä 1000kg. Yllämainituissa esimerkeissä ekaa yhdistelmää voi vetää B- kortilla, jälkimmäinen vaatisi BE- kortin (yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500kg, ja sen kokonaismassa ylittää myös B96- oikeuden mukaisen max. 4250kg). Nehän tulee suoraan tästä: "B * Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä. * Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg. * Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg, mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg. Sisältää AM/120-, AM/121- ja T-luokkien ajo-oikeudet. B/96: * B/96-yhdistelmän ajokortilla saa kuljettaa sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto (kokonaismassa enintään 3 500 kg) ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg mutta ei 4 250 kg. BE: *Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto (3 500 kg) ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg." Toi B/96 on sinällään vähän hassu ajettava B- kortin päälle, että hinnaltaan se ei kauheasti poikkea BE- kortista. B/96 vaatii 15min. käsittelykokeen ja 45min. ajokokeen, BE:ssä teoriakoe, 15min. käsittelykoe ja 60min. ajokoe - hintaero ei siis ole kummoinen. BE- kortin käsittely- ja ajokokeessa yhdistelmän kokonaismassan täytyy olla yli 3500kg, perävaunun kokonaismassa väh.1000kg ja todellinen massa min.800kg, ja perävaunun korkeus jaleveys sellainen että vetoautosta näkee taakse vain vetoauton sivupeilejä käyttäen. Vetoauton rakenteellinen nopeus oltava vähintään 100km/h. B/96- kortille vastaavat vaatimukset on helpommat, vetoauto B- luokassa, yhdistelmän kokonaismassa oltava 3500-4250kg välillä, ja perävaunun kokonaismassa täytyy ylittää 750kg. Muita vaatimuksia ei ole. Edit: vaatimukset katsottu finlexistä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 22.02.2019 11:20 |
#14
|
|||
|
|||
Kyllä näistä nyt sekasin menee... Trafin sivuilla luki noin
"B-ajo-oikeudella saa ajaa yhdistelmää, joka ei ylitä vetoauton kokonaismassan osalta 3 500 kg eikä perävaunun kokonaismassan osalta 750 kg. Jos perävaunun kokonaismassa on 825 kg, yhdistelmän yhteenlaskettu kokonaismassa ei tällöin saa ylittää 3 500 kg. Tässä tapauksessa vetoauton kokonaismassa voi siis olla enintään 2 675 kg." Eli esim. itellä kun on L200 pikuppi missä kokonaismassa 2800 kiloa niin vanhoja jarruttomia 750kg kärrejä saa kiskoa perässä B-kortilla mutta uusia 825 kilosia "pikkumuuleja" ei saakkaan onko näin? Taitaa olla monen pakun perässä uus jarruton kärry laiton jos kuskilla vaan B-kortti? Mitä mä ymmärsin väärin? |
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
Toki sitä uutta kärryä saisi kiskoa B- kortilla ajettavalla M1(g) tai N1(g) ajoneuvolla, jonka kokonaismassa on maksimissaan 4250kg-825kg = 3425kg jos käy suorittamassa B/96 kortin. B/96 = Käsittely- ja ajokoe sillä omalla yhdistelmällä kunhan kärryn kokonaismassa on yli 750kg ja yhdistelmän kokonaismassa 3500kg-4250kg välillä. Aikaa menee n. tunti + matkat ja maksaa satasen pintaan. Sitten se on taas laillista. Käsittelykoe on ihan naurettavan helppo jos on kärryä vetänyt. Aikaa on 15min., itsellä meni BE- korttia suorittaessa kaikessa rauhassa tehden reilusti alle 5 min. https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/...018_alkaen.pdf
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 22.02.2019 12:52 |
#16
|
|||
|
|||
Mulla makso "pikku" E 270e ja ois pitäny kuulemma kestää se 15min + 30min ajoo liikenteessä, mut kesti noin 15min.
Kärryn piti painaa todistetusti yli 800kg ja takalasista ei saanu nähdä kärryn takakulmia |
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
Kattelin huvikseen tuon C1E/ CE- käsittelykokeen vaatimukset ja käytettävän tilan, ja totesin että töissä pyöritetään paljon pienemmissä tiloissa vaikeampia tehtäviä - ja työnantaja ei oikein tykkäisi jos 30sekunnin- 2 minuutin suoritukseen käyttäisi 15 minuuttia
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#18
|
|||
|
|||
Aika nätisti sekoitettu topiikkia...Lainaus:
Lainaus:
-> Miten auton (jarrutonta max 550kg) koukulla voi olla 75kg O1 peräkärryn aisapainoa? Siis suomessa. ja jos O1 kärryn rekisteriotteessa on kokonaispaino max 750kg, niin ei tarvi E kirjainta B taikka C kortin perään, kunhan kortti riittää vetoautolle. Jos tuo O1 kärryn kokonaismassa on (topiikin otsikon mukainen) 825kg, niin Niin B-kortilla voi k.o kärryä vetää max 2675 kokonaispainoisella vetoautolla. Ja tuolla kuorma-auto puolella tulee vielä? enempi ongelmia tuosta O1/825... "Julle vaan": kun tuon sinun mitsun kokonaispaino on tuo 2800 kg, niin B kortilla voit vetää perinteistä 750kg kärryä, mutta jos kärryn kokonaispaino on tuo uusi 825kg, niin pitää olla korttiin lisää e....... Ja tuolla kuorma-auto puolella tulee vielä? enempi ongelmia tuosta O1/825... |
#19
|
|||||
|
|||||
Lainaus:
Aisapainoa olisi hyvä olla se 10% kärryn kuormasta, tosin trafin propaganda puhuu 5% kärryn todellisesta massasta mutta minimissään 30kg O1- luokan kärryissä. Tietysti jos jollain ihan pikkukinnerilla vetää niin kait tuota 30kg voi käyttää tyhjällä kärryllä, mutta jos on isompi auto niin en näe yhtään mitään järkeä tuollaiseen höyhenenkevyeen aisapainoon. Ja sitten vielä vastakysymys: Miksi Suomessa EI voisi olla O1- luokan kärryllä 75kg aisapainoa? Mikä sen estäisi? Mikä sen kieltäisi? Ainoat rajoitteet on että mille pystykuormalle vetokoukku on luokiteltu, ja rajoittaako kärryn aisa tai lukkolaite rajoituksia. Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#20
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tuo oli muistaakseni vielä vuosi sitten vain max. 4%. Perustui kait siihen että auton vetolaitteet on mitoitettava minimissään 4% pystykuormalle. Mut eihän se käytännössä riittänyt, monessa esim. tyhjänä 1600 kg painavassa asuntovaunussa oli jo tyhjänä 75 kg aisapaino. Onneks nostaneet tuohon 10%:iin, järkevämpi vielä olis että kuitenkin sallittais se mitä auton valmistaja on sallinut. |
#21
|
||||
|
||||
Noh, tuo oli sitten itselle uutta. Outoa kyllä, että isoissa koukuissa on ihan yleisesti 150-200kg luokiteltu aisapaino ja silti vain 10% maksimi on sallittu. Alle 10% aisapaino on sitten taas usein jo ihan liian vähän.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#22
|
|||
|
|||
Kärryn veto
Minulla oli kortti kuivumassa tuon pykälän tulkinnan vuoksi. Vedin autolla jossa 1850kg vetomassa 2000kg kärryä tyhjänä.Taskussa Kuormautokortti. Ei riittänyt kun pitää olla pikkuE ja sillä siisti sano Poliisi. Kuormalla ei ole väliä eikä kestävyydellä eikä millään muullakaan kunhan pysytään lain sisäpuolella. Kuormat on ihan eri juttunsa
850kg koskee vain niitä autoja jotka on sallittuja tuolle kuormalle ja aisapainoille. Annan ystävän neuvon, kun aijotte ajaa jotain yhdistelmää niin paperit mukaan ja katastustoimistoon ja paperit tiskiin , kysymys perään onko laintarkoittama oikeus kuljettaa tätä yhdistelmää.Muuten on arpomista ja voitte hyvässä lykyssä olla vuoden ilman korttia. Selvisin kuukaudella kun ei ollut muuta rikettä. Kuorma päällä ja sitomatta niin murhastakaan ei saa samaa tuomiota, minä sain 460€ pikavoiton. Kysyminen kannattaa.https://forums.offipalsta.com/images/icons/icon4.gif |
#23
|
||||
|
||||
No toihan on ihan päivänselvää tapauksessasi että kortti lähtee, kun ei sinulla ollut ajo-oikeutta kyseiseen yhdistelmään.
C- kortti oikeuttaa ajamaan kuorma-autoa, ei vetämään henkilöautolla yhdistelmää mikä vaatii BE:n. Ei se ollut mikään "pykälän tulkinta", vaan ihan selkeä tapaus. Kuten ylläkin on jo mainittu ja moneen kertaan täällä(kin) palstalla - kuten myös Trafin ohjeissa - mainittu, niin yhdistelmän kokonaismassat määrittelee sen mikä ajokorttiluokka pitää löytyä. Vastaavasti todelliset massat määrittää sen mitä autolla saa vetää. BE- kortilla et olisi sakkoja saanut etkä olisi korttia menettänyt. Eli saat vetää vaikka 3500kg kokonaismassaista jarrullista 600kg tyhjänä painavaa kärryä pikkuautolla jossa on otteessa sallittu 1000kg jarrullisen kärryn vetopaino - kunhan kärry ei paina lastattuna yli 1000kg ja taskussa on vähintään BE- kortti. Tässä myös C1E, CE, D1E ja DE kävisi, koska ne kaikki sisältää BE- ajo-oikeuden. Sen sijaan pelkkä C1, C, D1 tai D ei siihen riitä. Mikä 850kg?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 23.02.2019 12:09 |
#24
|
||||
|
||||
Lainaus:
Finlexistä ajantasaiset pykälät ajokorttilaista ja ajoneuvojen käytöstä tiellä niin siinä on faktat, loppu on tulkintaa (jos sitä vielä väliin sopii). Ja termit haltuun ennen sitä: omamassa, kytkentämassa, kokonaismassa, yhdistelmämassa. |
#25
|
|||
|
|||
Paitsi jos kysyy sellaiselta katsastusasemalta joka ottaa ajokortti tutkintoja vastaan, siellä saattavat tietää asiasta jotain
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty "Mörkö" prototype luokan trial kilpuri. Taipuu myös crossiin. Vaihto halvempaan. | lami_ | O/M/V Ajoneuvot | 11 | 29.11.2019 22:04 |
Myydään 33" x 12,5" renkaat 8" x 15" aluilla 6x139,7 jako | posujussi | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 02.07.2015 10:22 |
Ostetaan 35"-38" renkaat! (ehkä myös nastalliset 33"-35") | _JamPPa | O/M/V Renkaat ja vanteet | 24 | 18.11.2013 19:32 |
Ostettu 35",36" tai 37" renkaat 15" reiällä ja 10", vähintään -44 et japsijako vanteet | Dectane | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 19.01.2013 15:02 |
Myydään RJ Cobra "Stanu luokan kilpuri" | Hippo | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 17.12.2008 19:54 |