|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
12H-T suutinkärkiOnko mahdollista/järkevää suutin huollon yhteydessä vaihtaa vähä isompaa kärkeä (1hd-t ??) Hojon suuttimeen, tehojen nostamiseksi vakiopumpulla. Oisko porukalla suositella hyvää/edukasta suutinseppää savon alueelta?
__________________
Tein itse, säästin! |
#2
|
|||
|
|||
Lepa77
|
#3
|
||||
|
||||
__________________
Tein itse, säästin! |
#4
|
|||
|
|||
Vaan oli riittävän lähellä haukipudastakin
|
#5
|
||||
|
||||
Akaan dieseliltä ainakin saa 5x0,32 kärkiä. Niillä menee reilusti yli 200hv:n vakiopumpulla kunhan vaihtaa isomman ahtimen.
|
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mitenhän vakio pumpulla ja turpolla tuo yhdistelmä? 200hv riittäis kyllä tänne....
__________________
Tein itse, säästin! |
#7
|
||||
|
||||
Juhannuksesta asti ollu sellaaset suuttimet ja hx35 välijäähdyttimen kans. Katsastusta varten kävin penkittämäs pikku syötöillä täysin savuttomana niin silti tuli ekalla vedolla 185hv. Vakio turbollaki varmaan saa sen 200hv, mutta rasittaa kyllä konetta jo siinä vaiheessa se pieni pakopesä.
|
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Tein itse, säästin! |
#9
|
||||
|
||||
Joo saa täysin savuttomaksi ja ahdonalaista syöttöä pienentämällä tuli muutoskatsastukseen kelpaava lukema 157hv.
|
#10
|
||||
|
||||
Motomiehellä näyttää dynolappua että miten 35 pellaa 12H-T kylessä?
Pakopesän koosta tietoa?
__________________
HJ61 -90 Käyttis HJ61 -88 Projekti HDJ80 -93 Käyttis BJ75 -86 Projektijonossa HJ60 -88 Varaosa HJ60/61 -88 -myyty |
#11
|
|||
|
|||
Nuo dynon tehot; oletettavasti mitattu inertia- tyyppisellä dynolla?Lainaus:
Lainaus:
Nuo hitausmomenttiin perustuvat dynot sopii aika huonosti todellisen tehon mittaamiseen varsinkin HJ-61 kaltaisessa maasturissa: Siinä on todella suuren hitausmomentit voimansiirrossa ja koneessa, ja renkaiden merkitys korostuu entisestään. Olen nähnyt dynolappuja, joissa voimansiirron häviöksi on määritetty puolet, siis hj-60 vakiokone hukkaa melkein 40kw välille. Aikanaan tutkin noita, varsinkin 1hd-t suutinkärkiä, mitä kannattaisi laittaa.... (oli tarkoitus tuplata tehot) Nuo 12h-t:n suuttimet ovat jääneet vähemmälle; ulkomuistista nekin on ns. tappisuihkut? Vakiopumpulla ei yleensä ole ongelmia suuttimen kärjissä; taikka siis niiden virtaamisessa, vaikka ovat nuo "monireikäiset" -> siis pumpun max. annos "menee" myös vakiosuutinkärjen läpi isommilla kierroksilla. Toki suihkutuspaine kasvaa, ja se aiheuttaa ongelmia mm. suihkuputkien keston myötä, samoin pumpun laakeroinnin kestoikä lyhenee.... -> jos 12h-t moottorista "revitään" vakiopumpulla 1,5 kertaa nimellisvääntömomentti TAI -teho, niin tuota pumppu ei kestä pitkään. (hatusta vedetty "arvio" on, että kestoikä on noin 25-33% alkuperäisestä) ja kestää täsmälleen yhtäpitkään, kuin vakio, jos k.o vääntöä ei käytetä... En muista, millä elementeillä ja suutinkärjillä Yanmarin käytti tuossa marinoimassaan 12h-t:ssä (turbo oli eri, meridieseleissä myös pakopesä ja downpipe yms. oli vesijäähdytteisiä) Joku mielikuva, että tuosta olisi otettu suuruusluokkaa 230 hv, ja jollain tavalla huipputehon käyttöä oli rajoitettu käyttöohjeissa: ja jälleen suuruusluokkaa max. 15% tunnissa. Meridieseleissä, ja yleensäkkin veneissä/merellä: Nopeus on vapaa, jos ei erikseen muuta kerrota. Ja (asuttavissa) veneissä ei ole ollenkaan tavatonta että "kuskia" vaihdetaan "lennossa". |
#12
|
|||
|
|||
juttua kuulin että valtran nelireikäset kävis 12ht runkoihin pienellä ja tehoja lisää?
|
#13
|
||||
|
||||
Sillä kertaa otin lapun pelkästään katsastukseen ja se meni trafille. Jossain vaiheessa käyn kokeilemassa huipputehoa. Omasta mielestä normi käyttöautoon toimii justiin sopivasti tuo turbo. Esim. veto nelosvaihteella 1200rpm 0,2bar, 1600rpm 0,5bar, 1800rpm 1,0bar ja 2300rpm 1,6bar joka on hukkapotin asetus tällä hetkellä. Ja ahdin on hx35w pro eli 60mm turbiini, 58mm kompressori ja jaettu hukkaportillinen 12 pakopesä. Nuo isommat suutinkärjet parantaa heräämistä selvästi.
|
#14
|
|||
|
|||
Nyt alkaa rempatut 12h-t:n vakiosuuttimet olemaan varmaan sököt, savun määrä kasvanut viimeisten parin tuhannen kilsan aikana reilusti.
Viimeksi (2007...) kärjet vain hiottiin. Nyt pitää vaihtaa myös kärjet. Ajattelin ihan vakiokärjet laittaa eli millä koodeilla niitä netistä voisi kaivella? Tai mitä niistä on maksettu Suomessa dieselpajalle asennettuna / kpl? 2007 pyydetty 150€/kärki + työt on liikaa. Tekijälle kyllä voi viedä omatkin kärjet mukana, kunhan varmasti on oikeat. Saa myös suositella etelässä tekijää, jolta saa kärjet ja työn.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#15
|
|||
|
|||
Kuudesta 12 h-t:n suuttimesta 5 irtosi helposti ja viimeinen (toisiksi lähin ohjaamoa) ei sitten millään (näillähän ei ole siis ajettu kuin muutama kymmenen tuhatta kilsaa eli taisi löytyä syy kasvaneeseen savutukseen).
Itse rakennetulla pinnapultteihin tukeutuvalla ulosvetäjällä ei uskalla vetää enempää, sillä pelkään paluulinjan kierteiden hajoavan (olisko m8x1 tms). Olen jättänyt ulosvetäjään vedon päälle yöksi, koputellut suutinta joka suunnasta, kokeillut paineilmavasaraa (siitä monesti ollut apua) jne. Massaulosvetäjää en ole vielä päässyt käyttämään, sillä sen käyttö vaatii konepellin irroituksen ja se ei onnistu yksin. Toisekseen massaulosvetäjän kiinnitystä varten pitää pinnapultit irroittaa, jotta sen ulosvetään ketjun saa oikeasti tukevasti kiinni. Ajattelin seuraavaksi nypätä siis ne pinnapultit pois (hitsaamalla mutterit päihin) ja tehdä jonkun työkalun, jolla suutinta pääsisi nitkuttelemaan sivusuunnassa hieman, jos se sitten herkistyisi. Aloin vain miettimään, että tuossa voi käydä niinkin, että se suuttimen kasassa pitävä kierre vain löystyy eli lieneekö siitä mitään hyötyä. Muutenhan konetta voisi käytellä suuttimen mutterit löysällä, mutta on siinäkin oma hommansa koota kaikki vermeet takaisin, täyttää jäähdytinnesteet ym. Lisäksi suutin jää niin piiloon, ettei siitä näe, onko mitään tapahtunut, ennen kuin vermeet on taas purettu päältä pois. Vinkkejä? Nämä kärjet ajattelin tilata, kunhan kaikki suuttimet on irti. http://www.euro4x4parts.com/parts/ip...620-68030.html
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#16
|
|||
|
|||
Lämpöä tarjoamalla olen nuo saanut kohtuu vaivattomasti irti. Eli siis pilli tai toho paremman puutteessa. Itellä on sopivan kokoinen sorkkarauta, jonka saa tietyltä suunnalta suuttimen kiinnityskorvakon alle, siitä kampeamalla ovat irronneet.
ps. euro4x4partsissa näyttää olevan suuttimia 4 kpl varastossa, tilaavat varmaankin lisää, mutta saattaa kestää.
__________________
BJ75 SLCK #274 Viimeksi muokannut Jull : 11.11.2019 14:40 |
#17
|
|||
|
|||
Jos antaa toholla lämpöä kanteen, taitaa se kuminen holkki sulaa aika helposti. Mietin vain sitä, ettei se valahda sinne suuttimen koloon jumittamaan suutinta lisää.
Mutta voisihan sitä koittaa lämmittää vähän kauempaa ja pidemmän aikaa. Mullakin on semmoinen alumiininen kanki, jolla olen vääntänyt, mutta kovempaa en uskaltanut. Muut lähti sillä. Täytyy funtsia...
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#18
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#19
|
|||
|
|||
Lähtihän se suutin lopulta irti isolla massavasaralla, joka oli kiinni suuttimen kiinnityspulttien rei’issä. Oli ruostunut jumiin.
Kovas sai kyllä murjoa sitä. Vielä kun saisi sen kuparitiivisteen pois.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |