|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Jeeppi cherokee -90 "Saved by Volvo"Tjahas... Alotellaas tätä iisakin kirkkoa pikkuhiljaa. Lähtötilanne on 1990 vuoden Cherokee 4litrasella kutosella. Alusta on väsähtänyt ja takakontti on märkä. Kone sentään kuulostaa ehjältä eikä laatikkokaan hirveää ääntä pidä. Mittarin mukaan sillä on huristeltu vajaat 270tkm. Ulkoapäin melko ehjät pellit. Helmat ok. Tarkoitus olisi saada tästä semmoinen maasturi tehtyä. Jonkunlaiset nappulat. Pari tuumaa ylös, lukkoa sinnetänne ja vinssi keulaan. Katotaan kuin käy.
__________________
* * * * Volvo 945ft classic Jeep Cherokee ltd -90 Volvo 745 (*29.9.1992 - †24.3.2012 ) Viimeksi muokannut tiivonen : 05.07.2012 19:16 |
#2
|
||||
|
||||
Toiveissa oli että pohjapanssarit olisi ensimmäinen hitsausta vaativa kohde... osu ja uppos
Ostaessa oli jo tiedossa että jossain takana voip olla vähän vuotoa kun takakontin matto oli märkä. Useampi viikko meni ennenkuin viitsi asiaan perehtyä. Olisikohan kannattanut jättää avaamatta tuo arkku Ex-omistaja oli joutunut katsuria varten korjuuttamaan takapenkin alusia... Eipä ole omaan käyttöön hitsuutettu Sikamassaa ja peltipaikkaa. Takalokarien nurkista voi tarkastaa renkaiden sisäreunan kunnon. Toiselta puolelta takapenkinselkänojan kiinnike on pitsissä kiinni. Mitähän tästäkin vielä tulee. Volvon ruostetyöt oli suunnilleen karkea hiekkapaperi jolla sai ruosteet poies metallin pinnasta ja päälle sinkkiä. Tähän joutuu yhen tai kaks lappua hitsaamaan. Riippuu laittaako puolitoista vai kaksi neliötä kerralla
__________________
* * * * Volvo 945ft classic Jeep Cherokee ltd -90 Volvo 745 (*29.9.1992 - †24.3.2012 ) |
#3
|
||||
|
||||
mulla ei omassa ollut ihan noin riettaan näkönen mutta samoilta kohtaa se korroosio oli alkanut... en viitisinyt sitä märkää mattoa enää takaisin edes laittaa vaan jätin pellille, jostain sateella näkyy edelleen vettä ilmaantuvan takanurkkiin ja takapenkin alle kuskin puolella, tuloreittiä en ole vielä löytänyt
|
#4
|
||||
|
||||
Ihan tutun näköset paikat on mätääntyny. Varmaan menee sama hapero sinne pyöräkotelon etureunaan saakka? Helppo korjata kun pokkaa tohon kulmaan sopivaa peltiä koko matkalle kotelon ja lattian osalle siihen koripalkkiin asti niin ei muuta ku vanha pois ja polttaa uutta tilalle. Turvavyön kiinnikkeet tulee helposti kun hitsaat 10mm pultin paksunpaan lappuun jonka sitten röpöttää siihen uuteen lattiapeltiin. Päivän hommalla ruosteeton lattia ja kunnon myrkyt niskaan niin hyvä tulee
|
#5
|
||||
|
||||
Uskoisin että pyöräkoteloiden etupäätkin pitää uusia. Sinne on turattu jollain jotain, eli pitää kaivella auki ja kattoo mitä kaikkee sinne on laitettu. Kannattaa varmaan kokeilla kerralla hyvää tehä
Orkkismatto joutui samointein säkkiin ja harmooseen pönttöön. Mietiskelin että jotain siihen voisi laittaa äänieristeeksi sitten joskus. Solukumimassaa tai muovimassaa kera kumirouheen vois kokeilla Jos perse kestää niin vaikka jälkivalaisevalla vetää kutubussinlattia Ihan ensiksi pitää ostaa miggi. Edukas, mutta hyvä. Minkälaista kannattaa ostatella? Saako 500-1000e semmosia koneita millä saa aikaan muutakin kuin reikiä? Pahitteeksi ei olisi jos kone mahtuisi farmarinkonttiin
__________________
* * * * Volvo 945ft classic Jeep Cherokee ltd -90 Volvo 745 (*29.9.1992 - †24.3.2012 ) |
#6
|
||||
|
||||
kemppi minarcmig adaptive 180 on törkeen hyvä kone autopeltihommiin. Näppärän pieni" salkkukone" automaattisäädöllä jne. Tonnin alapuolella on hinta.
|
#7
|
||||
|
||||
olen samaa mieltä koko on niin näppärä.
|
#8
|
||||
|
||||
Pisteet tuolle kempille,1050€ oli kun ostin paketin eli kone hiilipullo ja lanka.
|
#9
|
|||
|
|||
Isäukolla samainen kone ja minäkin voin suositella. Muutama auto sillä tullut korjaus hitsuuteltua.
|
#10
|
||||
|
||||
Peukku täältäki minarcmigille, itellä 170 eli vähän 'pienempi' mutta mainiosti pärjänny autopeltihommissa
__________________
Kaverit Sinulla ei ole kavereita |
#11
|
||||
|
||||
Mistäs tuommoista minargmiggiä kannattais kysellä? Ahlsellilta kävin kyselemässä niin tuon 180:n nolla-alvihinta olis 900e. Siihen vielä pullo niin huidellaan pitkällä tonnin tuollapuolen. Ilmeisesti näitä saa edukkaamminkin jostain. 170 olis selkeesti edukkaampi. Riittääkö siinä vielä potkua paksumman latan hitsaamiseen jos panssaria intoutuu tekemään.
__________________
* * * * Volvo 945ft classic Jeep Cherokee ltd -90 Volvo 745 (*29.9.1992 - †24.3.2012 ) |
#12
|
||||
|
||||
Täällä oulussa ainakin starkki möi kemppiä ahlsellin lisäksi, ja möivät muuten halvemmalla mitä ahlsell, joskin ahlsellilla pudottivat hintaa ja antoivat lisäroinaa samaan hintaan kun asiasta mainitsin.
Ite oon hitsaillu tolla 170:llä jotain 3-4mm lattaa ja putkea, hyvin on teho riittäny. Uskosin että paksumpikin menee aika kivuttomasti kun tehoja ei ole vielä tarvinut käyttää edes yli puolivälin. Mainoksessa muistaakseni luvataan 5mm paksuuteen asti mihin potku riittää.
__________________
Kaverit Sinulla ei ole kavereita |
#13
|
||||
|
||||
tuoltapa rapidweldingistä - on ihan hyviä kokemuksia tilatuista:
http://www.rapidwelding.com/dynamic/...c=6108180&zl=2 tuolla keskustelua samasta aiheesta: http://forums.offipalsta.com/showthr...ghlight=minarc
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 16.11.2011 21:15 |
#14
|
||||
|
||||
Miten edistyy?
Tuli itsekin hommattua ihan samanlainen xj, mutta ei onneksi ole lähelläkään samaa määrää ruostetta. Oikeastaan enää jäljellä etupyörien takapuolelle laput ja massaukset. Se näissä on hyvä että pintapellit ei näytä ruostuvan kovin pahasti! Maalipinta ilmeisen oonistunut, lakkaukset ei sitten niin hyvin... |
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
Projekti odottelee hitsausvermeiden hommaamista. Pahasti vaan sotkee muut harrasteet kun tekisi mieli vähän salamalaitekalustoa lisäillä. Pitää tuumailla jätänkö toistaiseksi migin ostamatta ja vien rotiskon kaverin tallille. Pahasti loppuu leima tammikuussa Varmasti jarrujen kanssa alkaa jumppa kun sitä leimalle tarjoo. Paitsi että etupenkkien aluset on vielä kurkkaamatta Mitähän sieltä löytyy. Koko ajan on kyllä vahvistunut aikomus siitä, että tää rakkine laitellaan ajatuksen kanssa. Siivotaan pellit ja tekniikka nyt kerralla ja katotaan sit keväällä riittääkö rahkeet enää muuhun tuninkiin vai ajellaanko vakiopelillä vielä hamaan tappiin. Ulkopuolelta minunkin amerikanihme on yllättävän hyvässä kunnossa. Siellä täällä kukkaa, muttei mitään täysin läpimätää. Helmatkin tuntuu ehjiltä. Sinänsä ihme, koska sinkittypeltinen volvo oli hapannut etulokareistaan aika reilusti ja tää on päältä terve. Tosin volvosta oli paljon kivempi laittaa päällispeltien ruosteita kuin tästä pohjaa. Hheiii miten muuten noi pohjan hitsaukset. Mitä olen projektikuvia katellu niin aika moni vetää yhtäläistä makkaraa kontinpohjiin ja muihin pohjapelteihin. Lokarit sun muut sitten pistehitsillä. Asiasta kiisteltiin aika tiukkaan kaljakorien kera saunanlauteilla, kun ei ole kuulemma mitään järkeä turata yhtäläistä saumaa minnekkään auton pelteihin notta pistehitsaus riittää joka paikkaan. Itse kyllä asiasta mitään tietämättömänä liimaisin nuo pohjan paikat yhtäläisellä saumalla kun ei siellä mitään haittaa jos pikkasen pelti vetelee?!
__________________
* * * * Volvo 945ft classic Jeep Cherokee ltd -90 Volvo 745 (*29.9.1992 - †24.3.2012 ) |
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
Huonoa ei kannata alkaa edes tekemään. Ja kyllä meilläpäin kaaretkin on hitsattu yhtenäisellä saumalla,ei tietenkään kerralla vaan pikkuhiljaa heftailemalla. Kiinnostais kuulla että mikä on perustelu tuolle pistehitsit riittää väitteelle,ettei vaan olisi joku "luotettava" käytettyjenautojen myyjä joka moisen asian suustaan päästi |
#18
|
|||
|
|||
Samaa minäkin olen kuunnellut jo vuosia....ettei kannattaisi hitsata umpisaumoja, mutta niille olen viitannut kintaalla ja jatkanut kolvaamista omaan umpisauma tyyliin!
Kai siinä "ideassa" on mennyt hieman k*set ja p*skat sekaisin ja poimittu asioita sieltä ja täältä yhdistellen ne ihan väärin koppansa sisällä Eli esim. uutta ralliauton koria tehdessä saumat VAHVISTEHITSATAAN pätkissä (eli karkeasti noin 3cm saumaa ja samanverran väliä) ja tällä saavutetaan todella hyvä lujuus, eikä haluttu keveys kärsi pitkistä saumoista (painoa kyllä tulee, jos joka ikinen sauma hitsattaisiin umpeen) Mutta sillähän ei ole mitään tekemistä tämän kanssa, kun hitsataan poisleikattuun kohtaan uutta tavaraa.... Niin se vaan näytti tuossa omassakin xj:ssä olevan, että korjaushitsauksia oli tehty jo edellisten omistajien toimesta ja kaikki paikat oli vedetty suoraan pehmeän kohdan päälle muutamalla hepillä nurkista ja sikaa päälle niin saa*anasti (paikkalätkät oli vielä ihan älyttömän kokoisia eikä alta siis todellakaan oltu poistettu mitään)! Nyt siellä sitten onkin työmaa, kun loistavien paikkojenkin ympäriltä on homehtunut ihan kaikki pois |
#19
|
||||
|
||||
niin, meilläpäin ei vedetä varsinaisesti umpisaumaa että kokoajan lanka palaa, vaan vetelyä välttäen pisteittäin, mutta kuitenkin koko matkalle eli ikäänkuin umpisauma. tämä on varmasti parast tapa pintapelteihin, ja joka paikassa tietenkin umpinainen sauma. varmaankin tässä monella tulee väärinkäsityksiä ihan vaan käsitteissäkin, kun jokku puhuu pistehitsauksesta kun vedetään hitaasti heppaamalla umpisauma, metallimiehelle tietty umpisauma on eri juttu... varmaan. näin moon pohtinu. ja aina vetäny paikoista saumat umpeen.
__________________
rocky projekti odottaa kesää. |
#20
|
||||
|
||||
jos välttis haluaa ettei se vetele niin voihan niitä pisteitä tökkiä ihan harvakseltaan ensin ja ottaa märän rätin käteensä ja hoitaa sillä ettei se pelli lämpiä kovin isolta alalta, sit vaan sinne tänne heppailee siten että lopuksi on saanut aikaseksi vieri viereen niitä pisteitä, hioo korkeet tasaseksi ja tinaa sauman.
lattiapellit sit vaikka tolleen et tekee reikään jämptin lapun( milliä kahta suuntaansa isompiki käy ettei putoo ulos ja helpompi saada paikalleen, se kyllä sulaa vielä niin ettei jää mitään päällekäisiä liitoksia) kai tärkeintä offipelissä kuiteski olis ettei tuu vesi sisään siitä paiaksta. |
#21
|
|||
|
|||
Juu, siis just noin itsekkin teen, eli materiaalin paksuudesta ja sulamisesta (läpi palamisesta) riippuen hitsailen eri mittaisia saumoja (ihan pikku täpistä useisiin sentteihin)....virrat koitan pitää muutenkin senverran kovana, että saan palamaan kunnolla läpi ja levittämällä pystyy säätelemään tehoa, ja samoin "lainaamalla" paksummalta puolelta, jos sattuu oikein pehmeä kohta kohilleen! Eli ei ikinä pikkuvirralla yhtämittaista pullukka-palkoa joka ei todellisuudessa ole tarttunut mihinkään!
Mutta tuota pätkissä hitsaamista, mistä aiemmin kirjoitin, sovellettiin täälläpäin just niin, että hitsattiin sentin "täppi" ja jätettiin 3-5cm tyhjää ja taas täppi....ja nämä väliin jääneet kohdat sitten täytettiin alustamassalla tai sikap*skalla ja tätä tyyliä olen vierastanut ihan näihin päiviin asti |
#22
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#23
|
||||
|
||||
Kehvelin kehveli pakko se on alkaa myöntämään ettei tosta jeepistä tule vielä tämän uuden vuoden puolella näyttävää ravanroiskijaa. Tuli viimeisteltyä sarja ja ostettua vähän erilainen korotussarja. Pohjan liimauksetkin ovat vielä suunnitteluasteella. Sentään vähän etiäpäin on nytkähtänyt tämäkin rojekti eli ehjä tankki olisi nostaa paikalleen. Siis heti kun entinen hapero on saatu alas... Alkukesällä pitäis islannissakin pyörähtää (ei jeepillä ). Siellä ehkä näkee offipelejä. Perse ei kyllä kestä vuokrata kuin jonkin taunuksen tai vastaavan
Vaanvaan jotain tollekki tartteis tehä. Takalatit pitäisi saada jäykisteltyä. Eli vakiojouset koittaa jostain bongata, mutta taitavat turkaset maksaa ihan kohtuu paljon verrattuna korotuspalikoihinkin. Taka-aksulalle detroit lockeri mahdollisesti kun osaava asentajakin löytyi. Jonkin verran karkeampaa kumia kenties käytettynä niin pääsee syssyn mehtuureissuilla pitemmälle jumiin Kaikki toki riippuu siitä riittääkö katsurilla yksi kuulakärkikynä siihen romaaniin jonka se rustaa otteen sijaan. Antaisi edes sen armonkuukauden niin ehtisi saada leiman ennen pitkää seisottamista. Pitänee käydä tekniikka läpi niin olisi ainakin toimiva aihio kun pari tumpeloa alkaa turaamaan tuninkia paikalleen sitten joskus.
__________________
* * * * Volvo 945ft classic Jeep Cherokee ltd -90 Volvo 745 (*29.9.1992 - †24.3.2012 ) |
#24
|
||||
|
||||
Lainaus:
Voit joko koittaa tehdä halvalla päin helvettiä ja tehdä saman uudestaan heti kohta, tai sitten kerralla kunnolla ja lopulta halvemmalla. Jos haluat oikein hifistellä, niin hommaat vaikkapa Up-country (heady duty "vakio"jouset) pakat taakse, 1" verran korottavat riipukkeet, ja sitten ostat/ teet "shackle relocation bracketit". Ne korottaa hieman, ja saat paremmat sisään/ulosjoustot, ja paremman/ mukavemman alustan tiellä ajaessa. Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#25
|
||||
|
||||
|
Luokat |
cherokee, jeep |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Cherokee XJ "Pimp my Jeep" -Projekti | asvirkku | Maasturiprojektit | 64 | 13.06.2011 14:02 |
Myydään Jeep Cherokee XJ 1995 4.0i H.O. Automatic "Country" | asvirkku | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 28.03.2011 15:04 |
Myydään Grand Cherokee WJ alkup 17". vanteet & renkaat 235/65 r17" | Rekisteröimätön | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 03.03.2011 22:08 |
"Pomo"Jeeppi | vepele | Maasturiprojektit | 15 | 03.09.2009 19:32 |
Myydään Jeep cherokee,2"korotus,31"renkaat, 1700e | patroloffroad | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 02.01.2009 19:37 |